Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

Het nieuwe wachten

De interactieve standby wachtruimte voor Dumbo in het Magic Kingdom - Foto: (c) Disney

De wachtrij is waarschijnlijk het meest verafschuwde fenomeen in pretparken. Hoewel de wachttijd voor attracties op de meeste dagen enorm meevalt, blijft het imago dat een bezoek aan een themapark vooral wachten is hardnekkig. Attractieparken doen er dan ook alles aan om het wachten te bekorten of te veraangenamen.

Wachten tot je een ons weegt. Op sommige drukke dagen in het hoogseizoen is aan (lang) wachten niet te ontkomen. Attractieparken beseffen dat in een rij staan voor een populaire attractie het plezier bij een dagje uit niet ten goede komt. Daarom doen zij er veel aan om het wachten te verkorten. Dat begint al bij de bouw van een nieuwe attractie: parken zorgen ervoor dat de capaciteit van een belevenis zo hoog mogelijk is. Duizend tot vijftienhonderd personen die per uur een ritje maken in een achtbaan of darkride is tegenwoordig geen uitzondering meer.

Thematisering

Toch zullen ook bij attracties met een grote capaciteit wachttijden optreden. De grote attractieparken hebben diverse strategieën ontwikkeld om het de bezoekers in de wachtrij zo aangenaam mogelijk te maken. Dat begint al met een uitgebreide thematisering van de wachtruimtes. Elke hoek die de gasten om schuifelen zijn er weer andere dingen te zien. Goede voorbeelden zijn de smokkelgang bij De Vliegende Hollander in de Efteling of het interactieve mijnwerkerskamp bij Big Thunder Mountain in Disneyland.

wdw mk big thunder mountain wachtrij joshmcconnell

Pre shows

Ook voorshows – zogenaamde pre shows – waarin bezoekers telkens doorschuiven naar een nieuwe ruimte waarin iets te zien en te beleven is alvorens de hoofdattractie wordt bereikt zijn vormen van wachttijdverdrijf. Parken zetten daarnaast op heel drukke dagen entertainment in om de wachtenden te verpozen, de zogenaamde ‘wachtverzachter’.

Virtuele rij

Attractieparken willen de bezoekers vooral uít de rij houden. Rijen zijn niet goed voor het positieve imago van de parken en leveren klagende gasten op. Veel grote parken hebben systemen geïnstalleerd waarmee bezoekers virtueel in een rij staan en niet lijfelijk. In de meeste gevallen moet men een kaartje halen bij de betreffende attractie en daarop staat het tijdstip dat men terug moet komen om de rit zonder (of met weinig) wachttijd te kunnen beleven. De Disney-parken zijn pioniers op dat gebied, met hun Fast Pass. Andere parken hebben soortgelijke systemen ingevoerd: de Express Pass bij de parken van Universal en de Flash Pass in parken van de Amerikaanse keten Six Flags. Het nieuwste snufje op dit gebied is de Q-Bot, een apparaatje dat bijhoudt wanneer je voor een attractie aan de beurt bent en piepjes en trillingen geeft op het moment dat je naar die attractie toe moet gaan.

wdw hs rock n roller coaster stevesheriw

Standby

In de Verenigde Staten heeft Disney de standby wachtruimte geïntroduceerd. In de Hollywood Studios in Walt Disney World is bij achtbaan Rock ‘n’ Roller Coaster de gebruikelijke wachtrij omgetoverd in een aantrekkelijke wachtruimte, waar videogames staan en een dj actief is. Bezoekers die een ritje willen maken in de loopingachtbaan en de ruimte betreden krijgen een kaart met een nummer. Ze kunnen zich vervolgens vrij in het vertrek bewegen. Pas op het moment dat hun groep wordt afgeroepen, gaan ze naar de treintjes van de achtbaan om een ritje te maken. In het vernieuwde Fantasyland in het Magic Kingdom is de capaciteit van het populaire vliegende olifantje Dumbo verdubbeld: er zijn nu twee in plaats van één carrousel. Tussen de twee draaimolens in staat een grote circustent met binnen drie pistes (foto bovenaan). Bezoekers die een vliegtochtje in Dumbo willen maken komen eerst in de tent, waar ze vermaakt worden met spelletjes en muziek. Bij binnenkomst krijgen ze een gekleurde veer met een nummer. Op het moment dat hun ‘veer’ wordt afgeroepen, mogen ze het ritje op de rug van Dumbo maken. 

De MagicBand van Disney’s nieuwe Fast Pass Plus-systeem – Foto: © Disney, Kent Phillips

Fast Pass Plus

De allernieuwste ontwikkeling is Fast Pass Plus, een geavanceerd systeem dat gebruikt wordt in Walt Disney World. Gasten krijgen een armband – door Disney MagicBand genoemd – met daarin een chip. Vooraf kunnen bezoekers via internet plaatsen reserveren in attracties, maar ook een goed plekje bij een parade of een mooie stoel bij een show. Die reserveringen worden geprogrammeerd in de chip. Als het bijna tijd is om de attractie of show te gaan beleven, kunnen de gasten zelfs een herinnering op hun smartphone krijgen. Bij de attractie of het theater hoeft men niet meer aan te sluiten in de rij; een keer met de armband langs een speciale Fast Pass Plus-scanner gaan volstaat om naar binnen te mogen.

> Byebye standby: pretpark zonder wachtrijen

2013 © Tekst: Adri van Esch - Foto's: Disney, Josh McConnell