De trends van nu

In themaparken over de hele wereld zijn er vijf trends merkbaar.

Blue Fire in Europa-Park

1. Lanceringen

Treinen of karretjes op achtbanen worden steeds vaker gelanceerd in plaats van door een ketting op een lift naar boven getakeld. Door de komst van nieuwe technieken zoals elektromagneten en oliedruk kunnen achtbanen tegenwoordig ook met een katapultstart beginnen. En die razendsnelle start is de laatste jaren aan een grote opmars bezig. In Nederland kenden we al banen als Boosterbike in Toverland, Xpress in Walibi Holland en Formule X in Drievliet. Over de grens staan bijvoorbeeld Psyké Underground in Walibi Belgium, Anubis The Ride in Plopsaland De Panne, Rock ‘n’ Roller Coaster in Walt Disney Studios en Blue Fire in het Duitse Europa-Park.

Televisieheld Diego in Movie Park Germany - Foto: (c) Parkplanet

2. Intellectual property

Bezoekers ontmoeten in attractieparken steeds vaker karakters, soms bekend van televisie en film, soms speciaal voor het park ontworpen. De characters komen terug op verschillende niveaus: rondlopend zodat gasten er mee op de foto kunnen, in individuele attracties en zelfs in compleet aan hen gewijde themagebieden. Opvallendste voorbeeld van de laatste trend is het Nick Land in Movie Park Germany, dat helemaal is gethematiseerd rond de striphelden van televisiezender Nickelodeon. Voorbeelden van attracties met intellectual property zijn de 4D-film Shrek, ook in Movie Park Germany, en de achtbaan Saw in het Engelse Thorpe Park, ontwikkeld rond Mr. Jigsaw uit de film Saw. Universal Studios en buurpark Islands of Adventure hebben ieder een eigen Wizarding World of Harry Potter in Islands of Adventure, een licentie van filmstudio Warner Bros. 

Parken kunnen hun eigen intellectual property vormgeven – zoals de Efteling doet met Sprookjesboom en TiTaTovenaar – of complete concepten kopen. Een voorbeeld van een kant-en-klaar concept is Thomas Town, een kinderdorp rond het vrolijke treintje Thomas. Zowel Drayton Manor in Engeland als het Californische Magic Mountain heeft een Thomas Town.

Waterplezier in de Splash Battle in Movie Park Germany - Foto: (c) Parkplanet

3. Interactie

Gasten worden graag actief bij een attractie betrokken. Het mooiste voorbeeld van die trend zijn de Splash Battles die als paddenstoelen uit de grond schieten. De primeur was voor Walibi Holland, tegenwoordig hebben ook parken als Movie Park Germany, Bobbejaanland (overdekt) en Phantasialand een eigen Splash Battle-variant. De attractie heeft een grote fun factor doordat er zowel door de berijders als door bezoekers langs de waterrand met water kan worden geschoten. Andere recente voorbeelden van interactieve attracties zijn de inmiddels alweer gesloten bioscoop Desperado City in Bobbejaanland – waarbij je gezeten op een paardenzadel op doelen in een film schoot – en Stitch Live in de Walt Disney Studios. Ook achtbanen waarin je onderweg met water kunt schieten – zoals Bandit Bomber in Yas Waterworld in Abu Dhabi – zijn geliefde interactieve attracties.

Recordachtbaan Kingda Ka

4. Harder, hoger

Deze trend valt uiteen in twee categorieën: de recordhouders en de grensverleggers. De recordhouder op het gebied van hoogste en snelste achtbaan was tot voor kort Top Thrill Dragster in het Amerikaanse Cedar Point. Op dit moment is dat Kingda Ka in Six Flags Great Adventure, ook in Amerika, met een hoogte van 139 meter en een topsnelheid van 206 kilometer per uur. Records houden echter nooit lang stand: in 2009 stond een nieuwe, nog snellere achtbaan gepland op de Duitse Nürburgring (Ring Racer, pas geopend in 2013). In 2010 werden alle records verpulverd door rollercoaster Formula Rossa in Ferrari World in Abu Dhabi. Topsnelheid: 240 kilometer per uur!

Achtbanen kunnen ook een record zetten binnen een park zelf. Ze zijn dan grensverleggend voor de bezoekers van dat bewuste park. Ze worden niet gebouwd om een plaatsje te veroveren in de recordstatistieken, maar om de doelgroep van het park te verruimen. Voorbeelden zijn Anubis the Ride in Plopsaland en Falcon in Duinrell.

Achtbaan X2 in Magic Mountain - Foto: Micke Kazarnowicz

5. Upgraden en pimpen

Uit kostenoogpunt kiezen steeds meer pretparken voor het pimpen van een bestaande attractie. Zonder grote investeringen kan er met die methode toch een ‘nieuwe’ belevenis aan het publiek worden gepresenteerd. Bobbejaanland liet in 2006 de hangende achtbaan Air Race ombouwen tot Dream Catcher. Met nieuwe treintjes – open stoeltjes in plaats van dichte vliegtuigjes – nieuwe kleuren en meer decoratie. Achtbanen blijken uitstekend te upgraden: de spectaculaire X2 in Magic Mountain kreeg ook nieuwe treinen en meer effecten. Vooral theaterattracties lenen zich goed voor een pimpbeurt. In Walt Disney Studios werd de weinig flitsende Television Productie Tour vervangen door Stitch Live. 

De trends van 2018

2011 © Parkplanet

Meest bezochte parkprofielen