Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

Gesplitst Halloween: ‘scary’ en ‘happy’

Halloween in Liseberg

Steeds meer attractieparken bieden twee heel verschillende Halloween-ervaringen: een ‘scary’-versie voor de grote groep bezoekers die het eng en angstaanjagend wil en een ‘happy’-variant voor jongere gasten.

Een duidelijke trend bij Halloween in attractieparken is dat de belevenissen steeds spannender en intenser worden. Het publiek vraagt erom, constateert René Peul van Avonturenpark Hellendoorn: “Kijk maar eens naar de games van tegenwoordig, de blockbusters in de bioscoop, de populariteit van enge televisieseries en de stijgende belangstelling voor Halloween in de breedte. Er is onder de doelgroep van tieners en jongvolwassenen veel vraag naar enge en spannende verhalen en activiteiten.”

Matig griezelig

Een andere zichtbare trend is dat attractieparken hun Halloween opsplitsen in een eng en akelig deel voor oudere liefhebbers en een slechts matig griezelig deel met pompoenen, fladderende spoken en heksen voor vooral de jongere bezoekers. Toverland met Halloween Days en Halloween Nights, Hellendoorn met Heksendoorn en Screams en het Duitse Holiday Park met Kids Halloween en Halloween Fright Nights zijn daarvan goede voorbeelden.

Circus of Freaks in Movie Park Germany

Verschillende producten

Ook Movie Park Germany kent vanaf het allereerste moment dat het park Halloween invoerde – in 1998; het filmpark was een pionier in Europa – een duidelijke scheiding tussen enorm akelig en licht griezelig. “Dat zijn twee absoluut verschillende producten”, vertelt Manuel Prossotowicz van het Duitse attractiepark. “Bij ons Halloween Horror Festival zetten we 280 ‘scare actors’ in, hebben we acht horrorlabyrinten en haunted houses en wordt er 4500 liter nepbloed gebruikt. We zetten ook groot in op de sfeer buiten, want 55 procent van de bezoekers van ons Halloween – en dat zijn er gemiddeld 17.000 per dag – komt niet in een doolhof of spookhuis.”

Doelgroepen

“We kiezen voor twee onderscheidende producten omdat de doelgroepen verschillend zijn”, zegt Prossotowicz. “De primaire doelgroep die komt voor angstaanjagende belevenissen zijn tieners en jongvolwassenen in de leeftijd van 12 tot 24 jaar. Dat is op Halloween-dagen 63 procent van het totale aantal bezoekers. Volwassen vormen 31 procent van het aantal. En dan zijn er nog de kinderen van 3 tot 13 jaar, zo’n 6 procent. De laatste doelgroep willen we vooral een Halloween om te lachen aanbieden.”

Kinder-Halloween in Movie Park Germany

Donker en eng

In Movie Park Germany kunnen kinderen het Trick or Treat-spel spelen, pompoenen uitsnijden, zich laten schminken en vogelverschrikkers maken. “En dat allemaal in de tijdspanne van 12 tot 5 uur”, geeft Prossotowicz aan. “Pas na zessen wordt het donker en eng in het park. Dan komen de monsters, voor die tijd zijn het Mevrouw Pompoen, heksen en de karakters van Paw Patrol in een Halloween-outfit die door de straten wandelen. We geven ook heel duidelijk aan in welke themagebieden het Horror Festival plaatsvindt en in welke niet. Zo zorgen we ervoor dat in één park toch verschillende doelgroepen aan hun trekken komen.”

Halloween in Walibi Belgium

Transitie naar dreigend

Walibi Belgium heeft het ‘één park, twee belevenissen-concept’ gevangen in een slagzin: ‘Enjoy the day, fear the night’. “We hebben een zachte scheiding aangebracht tussen de dag en de nacht”, vertelt Filip De Witte van het Belgische pretpark. “Overdag hebben we een familieproduct, met een Magic Show, een Mini Monster Maze en vriendelijke monsters, goochelaars en acrobaten in de straten. ’s Avonds is de sfeer donker en dreigend, met haunted houses en mazes en gruwelijke wezens die door ons park dwalen. De transitie van familievriendelijk naar eng en duister maken we duidelijk met een parade die tussen vijf en zes uur door Walibi trekt. Het succes van deze formule is evident: in 2017 trok Halloween in Walibi Belgium liefst 160.000 bezoekers!”

Halloween in Liseberg

Van iedereen

Ook in het Zweedse Liseberg wordt onderscheid gemaakt tussen de doelgroepen. “We hebben ‘happy’ en ‘scary’ Halloween”, zegt Lotta Carlsbogaard, “omdat we vinden dat Liseberg van iedereen is. We kunnen en willen niemand buitensluiten. Het hele park is voor iedereen toegankelijk, de sfeer is er ‘creepily cool’, zoals wij dat noemen. Meer niet. Maar we hebben speciale spookhuizen voor wie echt wil griezelen. Bezoekers zijn gewend aan voorwaarden voor attracties zoals een leeftijdsgrens of een minimale lengte, dus dat begrijpen ze heel goed. Het werkt perfect en past precies bij wat gasten van Liseberg verwachten. Wij kennen het DNA van ons park en onze bezoekers als geen ander. En verder is het gewoon een kwestie van goed luisteren naar je klanten, leren van andere parken en af en toe een goed idee pikken”, lacht Carlsbogaard.

 Alle Halloween-evenementen op een rij
Nieuw spookhuis betekent: nóg enger

14 oktober 2018 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Movie Park Germany, Walibi Belgium, Liseberg
Weergave van het Halloween & Haunted Events Forum tijdens de Euro Attractions Show 2018 in Amsterdam