Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

Houten icoon Colossos komt terug

Colossos in Heide Park

Na ruim twee jaar sluiting rees de vraag: moest Colossos een hybride achtbaan worden of van hout blijven? “Onze bezoekers en ook wij wilden het origineel terug, dus kozen we voor houten rails”, vertelt directeur Sabrina de Carvalho van het Duitse Heide-Park. In 2019 heropent Colossos, grotendeels vernieuwd en toch in de oorspronkelijke vorm.

Op 28 juli 2016 ging de hoogste en snelste houten achtbaan van Europa dicht: de bijna 54 meter hoge Colossos kampte volgens Heide-Park met onvoorziene technische problemen. Omdat veiligheid voor alles gaat, besloot het pretpark tussen Hannover en Hamburg de publiekslieveling onmiddellijk te sluiten en niet te wachten tot na het hoogseizoen. Colossos bleef het hele seizoen gesloten en ook het jaar daarop reden er geen treinen over de kolossale icoon van het Noord-Duitse attractiepark. Fans en gasten vroegen zich af: wat gaat er met het houten gevaarte gebeuren?

Colossos in Heide Park

In originele staat

Op 11 januari 2018 kwam het verlossende antwoord: de Britse eigenaar Merlin Entertainments had besloten Colossos voor twaalf miljoen euro te renoveren. “Een deel van de houten rails bleek niet meer binnen de strenge veiligheidsmarges die wij hanteren te zitten”, vertelt parkdirecteur Sabrina de Carvalho. “Het vervangen van bijna drie kilometer rails en ruim driehonderd houten stellages onder de baan zou een gigantische en kostbare klus worden. Geen wonder dat we daar even goed over moesten nadenken. Afbreken en iets nieuws bouwen was een optie. Het houten onderstel laten staan en daarop een hybride baan met stalen rails monteren een andere. En we konden de baan compleet in de oorspronkelijke staat terugbrengen. We hebben lang gewikt en gewogen en ook onderzoek onder onze bezoekers verricht. Daar kwam uit dat herbouw van de originele baan – dus met houten rails – de absolute voorkeur had.”

Colossos in Heide Park - Foto: © Adri van Esch

Als een puzzel

Bij de start van het seizoen 2019 moet Colossos weer operationeel zijn; de twee treinen moeten dan weer veilig over de exact 1344 meter lange baan rijden. Met een topsnelheid van 110 kilometer per uur razen de gasten dan opnieuw over wat nog steeds de hoogste en snelste houten achtbaan van Europa is – al is de hybride achtbaan Wildfire in het Zweedse Kolmården enkele meters hoger en rijden de treinen vijf kilometer sneller, maar die rollercoaster heeft stalen rails op de houten stellages. Colossos opende op 13 april 2001, werd gebouwd door het Zwitserse Intamin en kostte toen het lieve sommetje van 21 miljoen euro. Het houtwerk werd destijds verzorgd door het bedrijf Cordes Holzbau, en die firma is ook nu verantwoordelijk voor de nieuwe onderdelen die bij de sanering van Colossos worden gebruikt. Cordes fabriceert de ruim driehonderd zogenaamde ‘ledgers’, de houten stellages waarop de rails rust. De ‘ledgers’ zijn allemaal verschillend van vorm. Ze worden in de houtfabriek genummerd, zodat ze op de bouwplaats in Soltau als een puzzel in elkaar kunnen worden gezet.

Splijtvast hout

In juni 2018 startte de demontage van de houten rails en de ‘ledgers’ van Colossos. “Bewust in die maand, omdat we dan optimaal zouden kunnen profiteren van de droge zomerperiode”, vertelt prjectleider Thorsten Berwald. “Het werk moet immers op grote hoogte – tot wel 54 meter – worden verricht. De stukken rails werden om de negen meter met kettingzagen dwars doorgezaagd, met een kraan naar beneden getakeld en afgevoerd. Vooral bovenin was dat een hele klus, daar zijn de stukken hout het dikst. Bovendien gaat het om de houtsoort ‘kerto’, zeer stevig, stabiel en splijtvast hout, speciaal bedoeld voor veeleisende draagconstructies als deze achtbaan.”

Rails van achtbaan Colossos in Heide Park wordt verwijderd

Precisiearbeid

De demontage en ook de heropbouw van Colossos zijn in handen van RCS, een bedrijf uit Hamburg dat gespecialiseerd is in het monteren van achtbanen en grote attracties. Grootste uitdagingen bij de vernieuwing van de rails zijn naast de liftheuvel de meer dan vijftig meter diepe afdaling en de grote bocht halverwege het traject. “Het is precisiearbeid”, zegt Berwald. “Elk nieuw baandeel moet om perfect te passen exact zo zijn afgewerkt als het origineel. Het leggen van de nieuwe ketting wordt straks ook een staaltje vakmanschap: de ketting die de treinen naar boven trekt heeft een totaalgewicht van meerdere tonnen. We hebben het lange ijzeren gevaarte voorlopig in stukken in het station gelegd, wachtend op moment dat de ketting geassembleerd wordt en op liftheuvel wordt gemonteerd.” Volgens de projectleider is het wereldwijd uniek dat een houten achtbaan van deze grootte van top tot teen wordt gesaneerd. Het gevaarte van vijfduizend kubieke meter hout moet straks weer jarenlang meekunnen en – net als in de eerste vijftien jaar – opnieuw 1.260.000 kilometer veilig kunnen afleggen.

Nieuwe attracties in 2019

In 2019 zullen twee houten achtbanen heropenen na een complete make-over. Achtbaan Robin Hood in Walibi Holland wordt omgebouwd tot Untamed, een hybride baan van hout en staal. Van de houten achtbaan Colossos in het Duitse Heide-Park worden alle rails en dwarsconstructies vernieuwd.

29 december 2018 © Tekst: Parkplanet – Foto’s: Heide-Park, Adri van Esch