Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

Carnaval Festival: een feestje van 35 jaar

Carnaval Festival in de Efteling - Foto: Frank van der Heijden

Door de 275 vrolijke poppen, door de bonte kleuren, door de aanstekelijke muziek, Carnaval Festival in de Efteling is al 35 jaar een feestje. De ‘grootste kijkdoos van Europa’ is door de jaren heen diverse keren aangepast en verbeterd.

Het was een ware sensatie: eind 1983 kondigde de Efteling zijn eerste darkride aan. Het attractiepark in Kaatsheuvel had juist nog immer populaire attracties als Python, Halve Maen en Piraña aan zijn aanbod toegevoegd en een darkride moest het park definitief naar de eredivisie tillen. Voor het voor die tijd prestigieuze project werd een ontwerper van buiten het bedrijf aangetrokken: Joop Geesink, een autoriteit op het gebied van films met poppen en landelijk bekend van Loeki de Leeuw. Het diertje was van 1972 tot 2004 het gezicht van de Ster-reclamespots op de publieke omroep en geliefd bij jong en oud. Dat Geesink een nieuwe attractie ging ontwerpen was enerzijds een bommetje – de Efteling had tot dan toe vooral faam gemaakt met de romantische sfeer van Anton Pieck – maar anderzijds ook in lijn met de ontwikkelingen begin jaren tachtig. Immers, ook ‘wilde’ attracties als Python en Halve Maen braken met het tot dan gevoerde beleid.

Efteling-krant uit 1984 - Foto: © Parkplanet

Eigen smoel

Joop Geesink bedacht voor de Efteling Carnaval Festival, ‘Europa’s grootste kijkdoos’ waarin gasten een reis door veertien landen en gebieden maakten waar gefeest wordt en carnaval wordt gevierd. Geesink had zich duidelijk laten leiden door de iconische darkride It’s a Small World in de Disneylanden in Anaheim en Orlando. Kleurrijke poppen, een reis rond de wereld en aanstekelijke muziek zijn ook de belangrijkste ingrediënten van It’s a Small World, maar de Nederlandse filmproducent wist aan Carnaval Festival genoeg eigen smoel te geven om te voorkomen dat de Brabantse attractie wordt gezien als een spin-off van de Amerikaanse versie.

Japan in Carnaval Festival in de Efteling - Foto: © Adri van Esch

Testritjes

De plannen voor Carnaval Festival kwamen voor het eerst naar buiten in september 1983, op 1 februari 1984 gaf Joop Geesink er een persconferentie over en vier maanden later – op 1 juni – werd de attractie geopend door de vrouw van Joop Geesink. De ontwerper maakte de officiële opening niet meer mee – hij overleed op 13 mei – maar hij maakte nog wel testritjes in zijn creatie. De bonte attractie was meteen populair bij de bezoekers van de Efteling: de vrolijke poppen in onder meer Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Afrika en Mexico spraken vooral kinderen aan. De populariteit was mede te danken aan de muziek in de attractie. Het onontkoombare wijsje dat in elk land met andere instrumenten wordt gespeeld werd bedacht door cabaretier Toon Hermans, op verzoek van geestelijk vader Geesink.

Efteling-folders uit 1984 - Foto: © Parkplanet

Jokie de Prrretneus

In 35 jaar werd Carnaval Festival regelmatig ‘geplust’. In de themaparkenbranche is ‘plussing’ het verbeteren van een attractie door het vervangen of toevoegen van nieuwe elementen. Tot 1998 was de blauw/grijze wand van het prefab gebouw waarin de darkride gevestigd is zichtbaar; in dat jaar kreeg Carnaval Festival een stenen beige voorgevel en een overdekte wachtrij. Bezoekers betraden het gebouw niet meer onder de rode theatergordijnen door, maar door een halfrond gat in de wand. Het rode gordijn werd hoog bovenop het pand geplaatst. De oorspronkelijke gastheer Jokie – die destijds nog een achternaam had: De Prrretneus – houdt het toneeldoek omhoog, samen met een clown met hoge hoed.

De heropening van Carnaval Festival in de Efteling met Loeki de Leeuw in 2005 - Foto: © Adri van Esch

Loeki ‘Asjemenou’ de Leeuw

Narretje Jokie kwam in nagenoeg alle scènes van Carnaval Festival voor. In 2005 werd de mascotte vervangen door de eveneens uit de Geesink Studios afkomstige Loeki. Het leeuwtje was een jaar daarvoor door de Ster in de ban. Het grote publiek miste echter zijn korte grapjes tussen de reclamespotjes door en zijn verbaasde kreet ‘Asjemenou’. De Efteling sprong in het gat dat de Ster achterliet en gaf het beestje een plaats in diverse taferelen van Carnaval Festival: borden op een stokje draaiend in China, hangend aan een liaan in Afrika en dansend in een rieten rokje op Hawaï.

De heropening van Carnaval Festival in de Efteling met Jokie in 2012 - Foto: © Adri van Esch

Jokie en Jet

In 2012 moest Loeki weer het veld ruimen: op 11 februari nam Jokie opnieuw zijn intrek in Carnaval Festival, ditmaal vergezeld van het paarse vogeltje Jet. De feestnar is in verschillende landen te zien op een kenmerkend vervoersmiddel, zoals op de fiets in Nederland, op een scooter in Italië, in een Volkswagen Kever in Duitsland¸ een riksja in China en op een surfplank op Hawaï. Die dag verwelkomen vijfhonderd vrolijk verklede gasten de aloude gastheer met de rode neus terug in de attractie. Gepast natuurlijk: in polonaise.

Jokie en Jet-souvenirs van Carnaval Festival in de Efteling - Foto: © Adri van Esch

Rode draad

Naast Carnaval Festival opent ook de vernieuwde souvenirshop Jokies Wereld. Een groot deel van de te koop aangeboden waren draait om Jokie en Jet: picknickdekentjes, knuffels, logeerkoffertjes, zwempakjes, muziekinstrumenten, (bad)speelgoed, speeldoosjes en boekjes. Eén ding kenmerkt alle cadeautjes in de ruime winkel: overal is de rode neus terug te vinden. Het opvallende reukorgaan loopt als een rode draad door de geschiedenis van Carnaval Festival. Alle poppen in de attractie hebben een grote vuurrode kogelneus. In openingsjaar 1984 krijgen gasten bij een bezoek aan Carnaval Festival zo’n een knalrode neus cadeau. “Om meteen in de juiste stemming te komen en om op de foto te gaan met uw feestneus op”, meldt de Efteling in promotiemateriaal. De neus werd aanvankelijk in de wachtrij – bij het toen nog bestaande Café De Feestneus – uitgedeeld. Korte tijd later kregen de bezoekers het kleinood bij de uitgang uitgereikt omdat enkele onverlaten de plastic bolletjes gebruikten om onderweg poppen mee te bekogelen.

Carnaval Festival in de Efteling - Foto: © Adri van Esch

Thematisering en duurzaamheid

In het voorjaar van 2019 werd Carnaval Festival weer ‘geplust’ tijdens een grote opknapbeurt. “De attractie is technisch gezien toe aan onderhoud”, legde Fons Jurgens uit. “We investeren niet alleen in nieuwe attracties, maar houden ook de wat oudere attracties graag up-to-date. Het geplande onderhoud is een logisch moment om ook aanpassingen op gebied van thematisering en duurzaamheid te doen.” De algemeen directeur doelde op het vervangen van de halogeen-showverlichting door led-verlichting, waarmee op jaarbasis 160 huishoudens aan stroom wordt bespaard. Bovendien werd de systeembesturing geüpdatet, werden de motoren die de gondels aandrijven vervangen en gingen de 118 feestbuggy's in onderhoud.

Carnaval Festival in de Efteling - Foto: Frank van der Heijden

Esthetische aanpassingen

Op het gebied van thematisering werd al het schilderwerk in de ‘rode neuzen show’ opgefrist. Aan poppen in diverse scènes werden esthetische aanpassingen verricht; ze kregen een uiterlijk dat beter past bij het huidige tijdsbeeld. Net zoals zwarte piet tegenwoordig geen kroeshaar en dikke rode lippen meer heeft en Sjimmie in de stripavonturen met Sjors geen krom Nederlands meer praat en grote gouden oorringen heeft, zo dragen ook de figuren in de Afrikaanse oerwoudscène in Carnaval Festival nu traditionele Afrikaanse klederdracht in plaats van neusringen. Bovendien wordt er in het Afrikadeel ook echt gefeest. Directeur Fons Jurgens: “De vernieuwde scènes sluiten beter aan bij het oorspronkelijke thema: feestvieren door verschillende culturen over de hele wereld. Carnaval Festival is en blijft herkenbaar voor iedereen. Het is een feestje, alleen dan van deze tijd”.

► Darkrides tillen parken naar Champions League
Darkrides, driedimensionaal en multimediaal

1 februari 2019 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Adri van Esch, Frank van der Heijden