Peter Jan Rens als Meneer Kaktus - Foto: Wer Al Zwowe (Wikimedia c.c.)

Meneer Kaktus wint van Gustave Hooghmoed

Meneer Kaktus leverde voor de Efteling meer pr-waarde op dan Gustave Hooghmoed.

Peter Jan Rens als Meneer Kaktus - Foto: Wer Al Zwowe (Wikimedia c.c.)

Meneer Kaktus – alias Peter Jan Rens – leverde voor de Efteling nog meer pr-waarde op dan Gustave Hooghmoed en zijn Baron 1898. De afgelopen drie maanden was het pretpark in Kaatsheuvel goed voor 61.888 vermeldingen in alle media. Die berichten leveren in totaal meer dan twaalf miljoen euro aan pr-waarde op.

Het Nijmeegse Clipit brengt in kaart wat er over organisaties en producten wordt geschreven in de media. Zo krijgen bedrijven snel inzicht in de reputatie van hun merk. Clipit bekeek drie maanden lang de berichtgeving in de media rond de 25 meest bezochte Nederlandse attracties. Niet verwonderlijk: de Efteling domineert de berichtgeving over dagjes uit. Ondanks het matige weer was het attractiepark het afgelopen kwartaal goed voor 61.888 vermeldingen in alle media. Die berichten leveren ruim twaalf miljoen euro aan pr-waarde op.

Trouwen in de Efteling

De enorme hoeveelheid publiciteit werd in belangrijk mate gegenereerd door Baron 1898, de nieuwe dive coaster die draait rondom mijnbaron Gustave Hooghmoed. Toch legt Hooghmoed het op het gebied van pr-waarde af tegen Meneer Kaktus. Naar verluidt zou acteur Peter Jan Rens – die tussen 1986 en 1993 zijn eigen Grote Meneer Kaktus Show op televisie had – graag in de Efteling willen trouwen. Die mededeling is verantwoordelijk voor de meest lucratieve dag wat pr-waarde betreft.

{googleads right}851 keer in kranten en tijdschriften

Een ander pretpark dat het prima doet op mediagebied is Walibi Holland. Het park in Biddinghuizen was de afgelopen drie maanden goed voor 16.226 vermeldingen in alle media. Clipit maakte over de Efteling nog bekend dat het Brabantse park 59 keer radio en televisie haalde. Alleen het Rijksmuseum in Amsterdam was succesvoller met 85 vermeldingen. In print bleef de Efteling het Rijksmuseum wel ruim voor: het pretpark verscheen 851 keer in kranten en tijdschriften, het museum 397 keer.

Positieve en negatieve sentimenten

Clipit bekeek ook welke gevoelens de vermeldingen in de media opriepen en maakte daarvan zowel een positieve als negatieve top vijf. Blije sentimenten werden vooral opgeroepen door dierentuinen: de top vijf bestaat uit Safaripark Beekse Bergen, Ouwehands Dierenpark, Dierenpark Emmen, Burgers’ Zoo en Dierenpark Amersfoort. Twee pretparken riepen in de media ook negatieve gevoelens op: de Efteling staat op plaats 4 met 27 procent en Attractiepark Slagharen op plek 5 met 26 procent. Lange wachtrijen en tropische temperaturen hebben daar vast aan bijgedragen.

Volg Parkplanet op FacebookTwitter of Google+

2015 © Tekst: Adri van Esch – Foto: Wer-Al Zwowe

Meest bezochte parkprofielen