Let op! Deze site gebruikt cookies!

Meer weten? Learn more

I understand

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Cookies zijn kleine stukjes informatie (bestandjes) die een website op jouw computer achterlaat. De website instrueert de webbrowser waarmee je websites bekijkt (bijvoorbeeld Internet Explorer) om deze cookies op jouw computer op te slaan. Er zijn twee soorten cookies. Sessiecookies worden weer van jouw computer verwijderd zodra je je webbrowser afsluit. Permanente cookies blijven op jouw computer staan, ook na afsluiting van je webbrowser.

Gebruik van cookies door Parkplanet
Parkplanet gebruikt cookies om het navigeren in de website te vergemakkelijken, om het gebruik van de website te kunnen analyseren en om daarmee de website te kunnen optimaliseren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van sessiecookies. Parkplanet maakt gebruik van cookies om informatie te verzamelen over haar klanten, voor doeleinden van gerichte communicatie, waaronder het verstrekken van service-informatie rond onze producten en gerichte marketingactiviteiten rond de producten van Parkplanet., haar groepsmaatschappijen en eventueel door ons zorgvuldig geselecteerde derden. Maar ook als je ingelogd bent bij PArkplanet kan jouw gebruikersnaam bewaard worden in een cookie. Voor websites van Parkplanet iis jouw emailadres de gebruikersnaam. Websites van Parkplanet die advertenties bevatten maken tevens gebruik van cookies. Deze houden bij welke advertenties al aan je vertoond zijn. Deze cookies worden niet door Parkplanet zelf geplaatst maar door het bedrijf dat de advertenties verzorgt.

Overige cookies
Deze website kan mediabestanden van websites van derden zoals Youtube.com bevatten. Bij het afspelen van deze mediabestanden kunnen door deze derden cookies geplaatst worden. Verder biedt deze website de optie om bepaalde informatie te delen via sociale netwerken als Facebook.com, LinkedIn.com of Twitter.com. Bij gebruik van deze functionaliteit kunnen door deze sociale netwerken cookies op jouw computer geplaatst worden om bij te houden welke informatie gedeeld is.

banner ruigrijk

Het Ruigrijk van de Efteling is niet voor watjes; hier staan alle 'wilde' attracties.

Voor het Ruigrijk ga je op het plein Hartenhof - voor darkride Symbolica - rechtsaf en vervolgens op de Y-splitsing linksaf. Neem daarna de stenen brug rechts; die voert rechtstreeks naar Ruigrijk. In dit parkdeel staan de meest spannende attracties, zoals Python, Joris en de Draak, Halve Maen, De Vliegende Hollander en Baron 1898. Om die reden heeft dit rijk het voorvoegsel ‘ruig’ gekregen.

eft python 12susan

Python

Double loop corkscrew bayern curve. Net zoals planten naast de bekende naam ook een soortnaam hebben, heeft de Python dat ook. De officiële naam van de achtbaan beschrijft de bewegingen die de rails maken: een dubbele loop, een kurkentrekker (corkscrew) en een overhellende bocht, in attractiekringen bayern curve geheten. Maar heel Nederland kent dit ongetemde beestje als Python. Het is niet meer de grootste achtbaan van ons land, maar nog steeds wel de meest bekende.

Toen de Python in 1981 voor het eerst open ging, deed de baan veel stof opwaaien. Niet alleen omdat de Efteling met deze attractie een het sprookjespad (tijdelijk) verliet, maar ook omdat een achtbaan als deze nergens in Europa te vinden was. Het bezoekersaantal liep dat jaar op tot ongekende hoogte: 1,7 miljoen mensen wilden een ritje maken in de 750 meter lange, 29 meter hoge en 75 kilometer snelle slang. Bij de ingang geeft Python Pietje aan hoe groot je minimaal moet zijn om mee te mogen: één meter twintig. 

Informatie: Spannende attractie – Minimale lengte om mee te mogen: 1,20 meter – Openluchtattractie – Let bij het aansluiten in de wachtrij op hoeveel treintjes er rijden (1 of 2); op borden staat wat de daarbij horende wachttijd is

Baron 1898 - Foto: (c) Parkplanet

Baron 1898

Baron 1898 is een dive coaster, een achtbaan waarbij de treinen een vrije val nagenoeg loodrecht naar beneden maken. Nadat de passagiers de top op dertig meter hoogte hebben bereikt, helt de trein over de rand van de heuvel heen, klaar voor de grote duik. Daar blijft het voertuig echter enkele spannende seconden hangen, zodat de durfals kunnen zien welke angstaanjagende val zij gaan maken. Even later raast de trein het rokende mijngat in.

Het verhaal van Baron 1898 gaat over de hebzuchtige mijnbaron Gustave Hooghmoed. Hij heeft een goudader gevonden in het zuiden van het land. Daar wil hij zoveel mogelijk goud uit de grond halen, maar deze grond wordt beschermd door de Witte Wieven. De hebberige mijnbaron roept zijn mijnarbeiders op hem te helpen en belooft hen gouden bergen. Tijdens de rit in Baron 1898 wordt duidelijk dat de Witte Wieven uit alle macht proberen de gouddelving te saboteren.

Baron 1898 is een achtbaan van de beroemde Zwitserse fabrikant Bolliger & Mabillard. Het gevaarte kostte achttien miljoen euro.

Informatie: Spannende attractie – Minimale lengte om mee te mogen: 1,40 meter – Openluchtattractie met overdekte voorshows in het stationsgebouw – De attractie heeft drie rijen: één normale, één voor wie op de eerste rij van het voertuig wil zitten en een single riders-rij – Tassen moeten worden afgegeven bij de ingang; er zijn ook kluisjes beschikbaar

eft vliegende hollander liggend 10pp

De Vliegende Hollander

De Vliegende Hollander is één van de nieuwere attracties van de Efteling en de meest spectaculaire in het Ruigrijk. De belevenis is vernoemd naar het over de hele wereld bekende spookschip van Willem van der Decken, die veranderde van een succesvolle kapitein in een hebzuchtige kaper. In de Efteling is zijn woning nagebouwd, op de stadswal van de haven. Bezoekers komen binnen in de mooie kamer van zijn huis, maar ze belanden al snel via een opengescheurd schilderij in de smokkelgangen. In die geheime gang, die loopt van Van der Deckens huis naar de haven, bewaart de roverkapitein de juwelen die hij heeft buitgemaakt bij het plunderen van kustdorpen en het enteren van schepen.

In de overdekte haven stappen de bezoekers in één van de elf sloepen voor een tocht over volle zee – in de donkere nacht. Halverwege de ruim drie minuten durende ervaring wordt de sloep 22,5 meter omhoog getrokken over een lift met een helling van maar liefst 45 graden. Dan openen zich de deuren van de toren en racet het vaartuig in vliegende vaart over de duinen in de richting van een spetterende splash.

De Vliegende Hollander is de duurste attractie ooit door de Efteling gebouwd – kosten: ruim twintig miljoen euro – en heeft een totale oppervlakte van zeventienduizend vierkante meter. De muziek van de attractie is gecomponeerd door René Merkelbach en uitgevoerd door het zestigkoppige symfonieorkest van Praag.

Informatie: Spannende attractie – Minimale lengte om mee te mogen: 1,20 meter – Gedeeltelijk overdekte attractie – Tijdens de Winter Efteling gesloten

eft joris en de draak pov 10pers

Joris en de Draak

Op de dubbele houten achtbaan Joris en de Draak strijden de twee treinen Vuur en Water tegen elkaar om de snelste tijd. Aan een eind geeft een groot vaandel aan welke trein het eerst de finish heeft bereikt. Elke baan is bijna 790 meter lang en de treintjes halen een snelheid van 75 kilometer per uur. Op verschillende punten ontmoeten de twee voortrazende treinen elkaar, wat de baan zeer bijzonder maakt: nergens in het noorden van Europa vindt men een andere dubbele racerachtbaan. Alleen in het Spaanse Port Aventura (Stampida) en tot 2015 in Busch Gardens in Florida (Gwazi) zijn dubbele racer-banen te vinden.
 
Ook uitzonderlijk aan de 22 meter hoge Joris en de Draak is dat de baan óver het station heen loopt, wat binnen een onheilspellend, donker gerommel veroorzaakt. De baan is gebouwd door het Amerikaanse GCI (Great Coasters International), een bedrijf dat beroemd is om zijn houten familieachtbanen. Voor Joris en de Draak werden 90.000 bouten en 162.000 spijkers gebruikt. De baan bestaat uit zeshonderd kubieke meter Yellow Pine-hout, geschikt vanwege zijn stevigheid door de lange vezels. 

Onderweg komen bezoekers de grote moerasdraak tegen die woest met zijn staart slaat en onheilspellend rook blaast. De draak waartegen Joris het opnam is ook te bewonderen zonder dat men een ritje maakt in de achtbaan. Joris en de Draak is de opvolger van de Pegasus. Deze houten achtbaan was bij de opening in 1991 de tweede houten achtbaan van Europa (de eerste stond in het Smurfenpark in het Franse Metz, nu Walygator Parc). Pegasus had een lengte van 492 meter en werd afgebroken omdat de attractie niet meer voldeed aan de kwaliteitseisen van de Efteling. Tegenwoordig hoeven versleten houten achtbanen niet per se afgebroken en vervangen te worden; ze zijn recyclebaar

Informatie: Spannende attractie – Minimale lengte om mee te mogen: 1,20 meter – Kinderen tussen 1,10 en 1,20 meter mogen ook mee, maar uitsluitend onder begeleiding van een volwassene van 18 jaar of ouder en die minimaal 1,20 centimeter lang is – Openluchtattractie

Eft Halve Maen 14pp

De Halve Maen

Schipschommel De Halve Maen is een kopie van een VOC-schip. Het 27 meter lange vaartuig ligt op het eerste oog rustig in een haventje, maar vaart even later over woelige baren van wel 25 meter hoog. Het schip, gebouwd in 1982, haalt een topsnelheid van 54 kilometer per uur. Per rit kunnen 85 mensen mee.

Informatie: Spannende attractie – Openluchtattractie 

D'Oude Tuffer in de Efteling - Foto: © Adri van Esch

D’Oude Tuffer

De T-Fordjes van D’Oude Tuffer rijden over een traject van zeshonderd meter langs kabbelende beekjes, over bruggetjes en door een oude kippenschuur. Per oldtimer kunnen er vier personen mee. Het is de bedoeling dat er echt gestuurd wordt, want hoewel de auto’s door een middenrail de weg niet kunnen verlaten, is er wel een beperkte vrije stuurruimte. Zoals te verwachten van oldtimers is de snelheid niet hoog: een luttele 6,5 kilometer per uur.

Informatie: Attractie voor het hele gezin – Openluchtattractie, maar overdekte voertuigen

efteling polka marina

Polka Marina

Op de Polka Marina varen 23 koggen – kleine goederenschepen die rond het jaar twaalfhonderd voor het eerst op de Nederlandse wateren te zien waren. De schepen golven rond een gigantische walvis die op zijn waterstraal een piraatje laat balanceren. Polka Marina is sinds 1984 in het Ruigrijk te vinden. De doorsnede van is draaimolen is achttien meter. 

Informatie: Attractie voor het hele gezin – Openluchtattractie – Niet toegankelijk voor minder validen

efteling traptreintjes

Kinderspoor

Het Kinderspoor – in de volksmond traptreintjes genoemd – behoort tot de oudste attracties van de Efteling. Al in 1954 konden jonge bezoekertjes een ritje maken in de witblauwe locomotiefjes. Het treinencomplex lag bijna vijftig jaar op de open plek rechts van het Volk van Laaf. In 2000 verhuisden de traptreintjes naar een meer prominente locatie: een drooggelegd terrein in de Gondolettavijver, in het Ruigrijk. 

De minitreintjes kunnen door twee personen met fietspedalen worden voortbewogen. Ze leggen een traject af langs boerderijen, weilanden en door een Zaanse molen. De reis begint in station De blauwe reiger, zo genoemd omdat alle traptreintjes een vogelnaam hebben.

Informatie: Attractie voor kinderen tot twaalf jaar – Een oudere bezoeker mag mee om het kind te begeleiden – Openluchtattractie – Tijdens de Winter Efteling vervangen door langlaufbaan 't Hijgend Hert

Efteling Game Gallery Man 15PP

Game Gallery

In de Game Gallery kunnen prijzen worden gewonnen bij zeemansspelletjes met robuuste namen als Schipbreuk, Land in zicht, Goede vangst, Zeeslag en Zwaar geschut. Kinderen kunnen visjes hengelen bij Draaikolk of touwtje trekken bij Beet! De uit 1981 stammende Game Gallery werd in 2015 compleet vernieuwd.

Informatie: Attractie voor het hele gezin – Openluchtattractie, maar met overkapping bij de spelletjes – Niet inbegrepen bij de entreeprijs

Efteling Stoomtrein 15PP

Stoomtrein

In de Efteling rijden drie originele stoomlocomotieven: Moortje uit 1908, Aagje uit 1911 en Neefje uit 1914. Ze rijden een traject rond het park, langs de Python en over het water van de Gondolettavijver. Er zijn twee stations: één in het Ruigrijk (het koloniaal gethematiseerde Station De Oost) en één op de Sint-Nicolaasplaets in het Marerijk (bij Droomvlucht en Villa Volta).

Informatie: Attractie geschikt voor het hele gezin – Openluchtattractie, maar met overdekte wagons

Station De Oost in de Efteling - Foto: (c) Parkplanet

Horeca in het Ruigrijk

Station De Oost is, naast een opstappunt voor de stoomtrein, een groot restaurant met vier verschillende horecapunten. In De Hongerige Machinist zijn friet en snacks verkrijgbaar. De Rustende Reiziger is een petit café met warme en koude dranken en kleine hapjes. Horecapunt De Brutale Aap biedt broodjes kebab, döner en Turkse pizza’s. En in De Verse Oogst ligt gezonde etenswaar in de vitrines, zoals fruit, salades en diverse versbelegde broodjes. Bezoekers kunnen er ook verse sapjes en smoothies bestellen.  

De Kombuys (snoep, ijs, drank) heeft een terras van houten vlonders met uitzicht op De Vliegende Hollander.

De Flierefluiter (tegenover de traptreintjes) heeft drankjes en op warme dagen ijskoude Slush Puppies.

De Meermin (op de weg richting Game Gallery) biedt visgerechten en -snacks.

De Verleiding (in het gebouw van de Game Gallery) heeft snoep, zuurstokken en jelly beans.

Alle plekken in de Efteling waar je je honger kunt stillen

EHBO

Er is een eerstehulppost tussen counterrestaurant De Meermin en de Game Gallery.

Naar de parkplanner van de Efteling
Naar het Sprookjesbos van de Efteling


© Tekst: Adri van Esch - Foto's: Adri van Esch, Efteling