De nieuwe Mystic Manor in Hong Kong Disneyland - Foto: (c) Adri van Esch, Parkplanet

Cultuur bepalend bij ontwerpen

Nog nooit speelde de cultuur zo’n grote rol bij het ontwerpen van nieuwe attracties als tegenwoordig.

Imagineer Theron Skees weet als geen ander hoe cultuur invloed heeft op de ontwikkeling van nieuwe attracties. Skees was van maart 2006 tot december 2007 show producer en art director bij de Walt Disney Studios in Parijs, waar hij verantwoordelijk was voor de Hollywood Tower of Terror en het aangrenzende themagebied Hollywood Boulevard. Daarna vertrok hij naar Hong Kong Disneyland. “Ik was daar niet meer verantwoordelijk voor de creatieve invulling van één attractie, maar voor het hele resort”, vertelde hij tegen Parkplanet. Onder Skees’ leiding werden de fundamenten gelegd voor de fikse uitbreiding van het Disney-park in Hongkong.

Emotionele band

Volgens Theron Skees – nu voor Walt Disney Imagineering werkzaam in de parken in Florida – moet het verhaal dat een attractie wil vertellen relevant zijn voor de cultuur van het betreffende land. “Imagineers bij Disney bedenken een compleet verhaal bij iedere nieuwe attractie of themaland. Die storytelling moet aansluiten bij de geschiedenis, cultuur of gebruiken van het land waarin het park ligt. Daarbij wordt niets over het hoofd gezien: de architectuur, de kostuums, het landschap, zelfs de verlichting en het geluid worden ingezet om een emotionele band met de gast te scheppen.”

hkdl grizzly gulch overview 13pers

Drie themalanden

In elk Disney-park komen door deze werkwijze andere attracties of op z’n minst andere elementen. De Europese cultuur wijkt af van de Amerikaanse en daarom kreeg Disneyland Paris een echt sprookjeskasteel in plaats van een van bestaande kastelen afgeleid paleis. Hetzelfde geldt voor de Chinese cultuur: in China willen mensen veel en telkens weer nieuwe indrukken krijgen. Daarom besloot Disney aan Hong Kong Disneyland niet één nieuw themaland toe te voegen – zoals met New Fantasyland in Florida en Carsland in Californië wel gebeurde – maar voor hetzelfde geld drie kleinere landen te bouwen. Dat werden Toy Story Land, Mystic Point en Grizzly Gulch, drie zeer van elkaar verschillende themazones met andere attracties, andere sferen, andere verhalen en andere kleuren. Een goed voorbeeld van hoe de cultuur de nieuwigheden in een park bepaalt.

The Garden of Wonders in Hong Kong Disneyland - Foto: (c) Disney

Relevantie

Chinezen houden van het maken van foto’s, waardoor werd besloten in de nieuwe themalanden van Hong Kong Disneyland extra veel fotomogelijkheden te creëren, zoals de Garden of Wonders in het themagebied Mystic Point. In de wondertuin zijn met beelden en schilderingen driedimensionale illusies tot stand gekomen waarin bezoekers elkaar op de foto kunnen zetten. Lange tijd werd er voor Mystic Point nagedacht over een variant op spookvilla Phantom Manor. Maar de imagineers realiseerden zich dat de Chinezen de grap van zingende spoken op een begraafplaats niet begrijpen. Een kerkhof als een enge plek heeft in China geen culturele relevantie. Een dus werd er voor Hong Kong Disneyland een compleet nieuwe villa ontworpen: Mystic Manor, een exotisch landhuis waarin de excentrieke wereldreiziger Lord Henry Mystic al zijn antieke schatten bewaart.

Harry Potter's Zweinsveld in Universal's Islands of Adventure - Foto: (c) Universal Orlando

Populaire thema’s

Naast de eeuwenoude cultuur van een land spelen ook moderne culturele elementen een rol. Nieuwe attracties haken steeds vaker in op films, televisieseries of boeken, en ze worden beïnvloed door de populariteit van games, smartphones en driedimensionale televisie. Helemaal nieuw is dat niet: toen Walt Disney in 1955 zijn eerste themapark opende, waren wildwest-verhalen heel populair. Hij speelde daar op in door aan Disneyland een Frontierland toe te voegen waar zijn gasten zich in het wilde westen konden wanen. Ook tegenwoordig worden er attracties gebouwd gebaseerd op populaire thema’s, boeken of films, zoals Harry Potter of de Transformers.

Geavanceerd

Door de enorm geavanceerde technieken van dit moment verwachten bezoekers ook steeds meer van nieuwe attracties. Stonden er een kwart eeuw geleden nog honderden gasten in lange wachtrijen voor de ingang van het Spookslot van de Efteling, tegenwoordig lopen weinig bezoekers nog warm voor een wandeling door een donkere gang met wat griezeleffecten en een spookshow achter dik glas. Verwend door computergames en 3D-films wil men ook in een pretparkattractie het gevoel krijgen dat men ín de actie zit. Darkrides met bewegende voertuigen, in het decor geïntegreerde films, driedimensionale beelden en geur- en lichteffecten zijn het resultaat. Mystic Manor in Hong Kong Disneyland, The Wizarding World of Harry Potter en Transformers The Ride in de Universal-parken, maar ook de Ratatouille-attractie die volgend jaar open gaat in de Walt Disney Studios in Parijs zijn daar goede voorbeelden van.

World of Chima in Legoland Florida - Foto: Chip Litherland

Details

Attracties gebaseerd op films of televisieseries vragen extra aandacht van de ontwerpers; alle details moeten kloppen. De fans van Harry Potter laten het niet na te wijzen op kleinigheden die in een attractie niet correct zijn, merkten de ontwerpers bij Universal Creative. Bij Legoland in Florida ervoeren de bedenkers van de World of Chima onlangs dat ook kinderen heel kritisch zijn en wijzen op elk detail dat niet klopt met de gelijknamige televisieserie. Een bijkomend aspect is dat een attractie gebaseerd op een film of televisieserie ook aantrekkelijk moet zijn voor bezoekers die nog nooit van Chima hebben gehoord of nimmer een film van Harry Potter hebben gezien. Bovendien moeten zowel jongere als oudere gasten van een attractie kunnen genieten, waardoor er meerdere lagen in een storyline moeten zitten. Nog nooit bepaalden culturele aspecten zozeer een nieuwe attractie als in dit decennium.

2013 © Tekst: Adri van Esch
Foto’s: Adri van Esch, Hong Kong Disneyland, Universal, Legoland Florida / Chip Litherland

Meest bezochte parkprofielen