In de oldtimerbaan van Attractiepark Slagharen

Variabele prijzen vinden eindelijk navolging

In de oldtimerbaan van Attractiepark Slagharen

Een variabel prijssysteem dat het voor parken mogelijk maakt vooraf in te schatten hoe druk het wordt; het wordt al drie jaar gebruikt door Attractiepark Slagharen. Het dynamisch prijsbeleid krijgt nu ook voet aan de grond in Duitsland en de Verenigde Staten: Heide-Park en Legoland Florida voeren een dergelijk systeem in.

Bij airlines en hotels is een dynamisch prijsbeleid al jarenlang gebruikelijk: hoe drukker het is, hoe duurder een ticket. En wanneer vroeg geboekt wordt, is de prijs goedkoper. In de attractieparkenwereld wilde dit systeem maar niet succesvol worden. Attractiepark Slagharen voerde het in 2010 in en is er tevreden over. “Het dynamische prijssysteem pakt positief uit”, vertelt directeur Angelique Klar. “We komen nooit meer negatief in het nieuws over de entreeprijs. Ik denk dat meer parken dit moeten doen. In de vlieg- en hotelindustrie zijn vloeibare tarieven heel normaal, maar de attractieparken blijven achter. Ik had meer navolging verwacht.”

Legoland Florida - Foto: Chip Litherland Photography

{googleads right}Pick-A-Date

Die navolging gaat nu toch komen: enkele parken uit de pretparkengroep Merlin Entertainments voeren variabele prijzen in. Heide-Park in het Duitse Soltau biedt gasten online twintig procent korting als ze hun bezoekdatum vooraf vastleggen. Wie een kaartje voor een flexibele datum wil, betaalt ook op internet de volle entreeprijs. Ook Legoland in Florida voert wisselende prijzen in. Het programma Pick-A-Date and Save biedt gasten liefst vijftien dollar korting als ze hun kaartje minimaal acht dagen van tevoren via internet bestellen. Kopen ze hun ticket twee tot zeven dagen vooraf, dan bedraagt de korting tien dollar per entreebewijs. Op de bezoekdag zelf of één dag ervoor moet de volle mep worden betaald.

Vooraf plannen

Het systeem van Legoland gaat niet zo ver als dat van Slagharen – waar de prijs niet alleen afhankelijk is van het aantal dagen voor aankomst, maar ook van de bezetting op die bewuste dag en de verwachte drukte – maar is toch een primeur voor de Verenigde Staten. Legoland-directeur Adrian Jones is blij met Pick-A-Date and Save. “Bezoekers hoeven nu niet meer kortingsacties in de gaten te houden of te proberen een voucher te bemachtigen. Gewoon vooraf een bezoek aan ons park via internet plannen levert al flink voordeel op.”

> Ga naar het overzicht van alle Legolanden te wereld
> Ga naar de parkplanner van Attractiepark Slagharen

19-2-2013 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Chip Litherland Photography/Legoland Florida, Attractiepark Slagharen

Meest bezochte parkprofielen